User account

Michel Mettler (ed.), Basil Rogger (ed.), ...: Holy Shit

Michel Mettler (ed.), Basil Rogger (ed.), Peter Weber (ed.), Ruedi Widmer (ed.), Stefan Zweifel (ed.)

Holy Shit
Katalog einer verschollenen Ausstellung

Softcover with Flaps, 260 pages

Aby Warburg und Georges Bataille

Im Jahr 1929 arbeitete Georges Bataille in Paris mit Michel Leiris, Carl Einstein und Georges-Henri Rivière am Konzept von »Documents«. Es entstand eine Zeitschrift, in der Bilder des Hohen und des Niederen in der Kultur miteinander kollidierten und kommunizierten. Die darin liegende Befragung des Kulturbegriffs war auch ein Anliegen des in Hamburg arbeitenden Aby Warburg. Carl Einstein nahm deshalb Kontakt mit Fritz Saxl und Erwin Panofsky von der Bibliothek Warburg auf, um letztere zu einer Mitarbeit an »Documents« einzuladen. Aus dem vertiefenden Studium dieses Briefwechsels ergibt sich, dass die Begegnung von Batailles »Documents« und Warburgs »Atlas Mnemosyne« innerhalb einer gemeinsamen Ausstellung als eine fast zwingende Konsequenz im Raum stand. Durch den Tod von Aby Warburg am 26. Oktober 1929 zerschlugen sich diese Pläne.
Die vorliegende Publikation rekonstruiert die verschollene Ausstellung und erweitert sie um vier auf die Gegenwart bezogene Räume (Theodrom, Kosmodrom, Technodrom, Soziodrom). Darin wird deutlich, dass ein zeitgemäßer Umgang mit globalisierter Kultur an der durch Warburg und Bataille angestoßenen Bild-Strategie eines radikalen Neu-Konstellierens von Fremdem und Eigenem, Primitivem und Avanciertem, Wissen und Unbewusstem – und somit eines Operierens im und am eigenen Auge – nicht vorbeikommt.

 

Mit Essays von Hartmut Böhme, Elisabeth Bronfen, Diedrich Diederichsen, Michel Mettler, Franziska Nyffenegger, Peter Weber, Sigrid Weigel und Stefan Zweifel.

Content
  • 16–27

    Geschichte keiner Ausstellung OPEN
    ACCESS

    Michel Mettler, Basil Rogger, ...

  • 30–37

  • 38–49

    Aby Warburg. Zwischen kulturwissenschaftlichem Laboratorium und indianischer Reise

    Sigrid Weigel

  • 50–57

    »Die Ganze Skala der Kultur«. Aby Warburg und das Verhältnis zwischen Archaismus und Moderne

    Hartmut Böhme

  • 58–77

    Janus Quadrifrons / Exponate

  • 78–85

    Entzauberung-Verzauberung. Über Formlosigkeit, Unreinheit und Fan-Verehrung

    Diedrich Diederichsen

  • 86–109

    Theodrom / Exponate

  • 110–121

    Die MaschinenFrau. Ein monströs-astrales Denkbild und seine filmischen Ausformungen

    Elisabeth Bronfen

  • 122–151

    Technodrom / Exponate

  • 152–167

    Das Archaische. Eine projektive Figuration des Kulturellen

    Hartmut Böhme

  • 168–187

    Kosmodrom / Exponate

  • 188–197

    Premitivismus und Atavantgarde. Szenen einer Eingemeindung

    Jörg Scheller

  • 198–217

    Soziodrom / Exponate

  • 218–237

    Prosasammlung

  • 238–245

    Literaturverzeichnis

  • 249

    Autorenverzeichnis

  • exhibition
  • Aby Warburg
  • Modernism
  • Georges Bataille
  • theory of the image
  • art
  • globalization

My language
English

Selected content
English

Michel Mettler

is a freelance author and musician. He published various essays in newspapers and magazines, including the »Neue Zürcher Zeitung«.

Other texts by Michel Mettler for DIAPHANES
Basil Rogger

Basil Rogger

studied Philosophy, Psychology and Pedagogy at the Universities of Bern and Zurich. He was part of a series of research projects funded by the »Schweizerischer Nationalfonds zur Förderung der Wissenschaftlichen Forschung« (1991–2000) and member of the Research Department at the Gottlieb Duttweiler Institute on social and economic research (1998–2000). Since 2000 he has been working as a freelance consultant, researcher, editor and curator at crossroad issues of culture and economics. He has been working as a lecture on design and cultural analysis at Zurich University of the Arts since 2003. Before he became production manager of the Lucerne Festival in 2009, he had been managing editor (2006–2009).

Other texts by Basil Rogger for DIAPHANES
Ruedi Widmer

Ruedi Widmer

is responsible for the subject of culture journalism and for the Masters course in »publizieren & vermitteln« at the Zurich University of the Arts. He studied film and philosophy at the University Paris VIII and at the University of Zurich and then worked as journalist and publisher in the areas of film, media, design, art and culture (including for Neue Zürcher Zeitung, Hochparterre, Weltwoche, MAGAZIN, Jahrbuch CINEMA). Most recently he published contributions in newspapers and books on culture journalism in the context of media change, on American drama series, and on the design dimension of journalistic media in Switzerland.

Other texts by Ruedi Widmer for DIAPHANES

Stefan Zweifel

studied Philosophy, Comparative Literature, and Egyptology at the University of Zurich. He completed his doctoral thesis in philosophy in collaboration with Michael Pfister on the subject of Sade, Hegel, and La Mettrie. He made a name for himself with a new translation of Sade’s main works Justine and Juliette, also in collaboration with Michael Pfister. In addition he made a leading contribution to exhibitions on Dadaism and surrealism. Until 2004 he edited the trilingual cultural magazine Gazzetta. He writes contributions for publications such as the Neue Zürcher Zeitung and the magazine »du« and translates works – amongst others by Rousseau and Roussel – from French into German. Since April 2007 he has been a member of the programme Literaturclub on Swiss television and since autumn 2012 its moderator.

Other texts by Stefan Zweifel for DIAPHANES
Zurück