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Straub/Huillet: Tell it to the Stones

13.09.2017 - 19.11.2017
Akademie der Künste, Hanseatenweg 10, 10557 Berlin

In a collaboration that spanned nearly 50 years, the filmmaker duo Danièle Huillet (1936–2006) and Jean-Marie Straub (born 1933) created one of the most influential and controversial oeuvres in modern cinema.

 

The exhibition, which treats the highly detailed, handcrafted working processes of the filmmakers, and also shows newly created artistic positions by international artists, forms the context and resonating space for an extensive programme. The programme includes rencontres and a retrospective with talks, discussions and a film programme.

 

Exhibition opening with an introduction by Diedrich Diederichsen | September 13, 2017, 7pm

 

Rencontre I - The luxury you gain, when you’ve got nothing to lose | September 15  – September 17, 2017

Rencontre II - Until we begin to see something | November 10 – November 11, 2017

 

Schönberg week: Sounds of Resistance with Ute HollOct 7 – Oct 14, 2017

 

Retrospective | October 15 - November 5, 2017

 

http://huilletstraub-berlin.net

http://www.adk.de

 

 

Ute Holl

Ute Holl

is professor of media studies at Basel University. She has worked on the epistemology of technical media, on anthropological and experimental cinema, and on a media history of acoustics, electro-acoustics, and radio theory. She is the author of several books.
Ute Holl: Der Moses-Komplex

Neues Gesetz und neue Medien tauchen, seit Moses die Tafeln vom Sinai brachte, immer zugleich auf. Verbunden damit ist die Mission, ein Volk zu befreien: Exodus, Exil, Migration, Lager. Virulent daran ist die Frage nach dem Umgang mit Fremden und nach der Gewalt, die in Kulturtechniken konserviert bleiben soll, in Krisen jedoch stets wieder aufbricht.
1974 verfilmen Jean-Marie Straub und Danièle Huillet die Oper »Moses und Aron«, an der Arnold Schoenberg auf dem Weg ins Exil seit den späten zwanziger Jahren gearbeitet hat. Film und Oper entwerfen ungerichtete Räume und fordern damit ein Sehen und Hören »vor dem Gesetz« heraus. Damit haben sie politischen Widerstand ins Musik- und ins Filmdenken des 20. Jahrhunderts gesetzt. Zugleich entwerfen sie so ein Modell für Kommunikationen kommender Gesellschaften.
Der Moses-Komplex ist eine Mediengeschichte des Fremden in der Wahrnehmung. Gegen Monotheismus und Bilderverbot setzen Schoenberg und Straub/Huillet das Projekt einer Moderne, das sich aus der Vervielfachung von Differenzen konstituiert. Sie fordern dazu auf, widerständige Formen von Räumen und Zeiten aus unvorgänglichen Unterscheidungen zu generieren, so wie aus dem Geräusch des Dornbusches eine Stimme erst gehört werden muss.