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Eva Geulen: Morphologische Reihen
Morphologische Reihen
(p. 105 – 118)

Eva Geulen

Morphologische Reihen

PDF, 14 pages

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Eva Geulen

is Director of the Centre for Literary and Cultural Research and teaches at Humboldt University in Berlin. She studied German Literature and Philosophy at the University of Freiburg and the Johns Hopkins University. She has held teaching positions at Stanford University, the University of Rochester and New York University, and was Professor of German Literature at the University of Bonn and at Goethe University Frankfurt. Her research focuses on literature and philosophy from the eighteenth century to the present, pedagogical discourses around 1800 and 1900 as well as Goethe’s morphology and its reception in the twentieth century. Her publications include Aus dem Leben der Form. Goethes Morphologie und die Nager (Berlin: August Verlag, 2016), The End of Art: Readings of a Rumor after Hegel (Stanford CA: Stanford University Press, 2006); Giorgio Agamben zur Einführung (Hamburg: Junius Verlag, 2005, 3rd edition 2016), Worthörig wider Willen. Darstellungsproblematik und Sprachreflexion in der Prosa Adalbert Stifters (Munich: ludicium, 1992), as well as essays on Nietzsche, Benjamin, Raabe, Thomas Mann and others. She has been co-editor of the journal Zeitschrift für deutsche Philologie since 2004.
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Elisabeth Bronfen (ed.), Christiane Frey (ed.), ...: Noch einmal anders

Das Interesse an Formen des Seriellen hat längst, so scheint es, einen Paradigmenwechsel in den Kulturwissenschaften eingeleitet. Allenthalben werden Figuren und Logiken des Seriellen aufgespürt und als symptomatisch für eine moderne Ästhetik oder Epistemik ausgewiesen. Was aber macht das Serielle zum Seriellen, die Serie zur Serie? Wird das Serielle gewöhnlich über eine Semantik von Wiederholung, Schema und Variation erörtert, versucht sich dieser Band an einer alternativen Herleitung: als das Serielle soll jenes Prinzip gelten, das es ermöglicht, Differenz und Wiederholung, Singuläres und Plurales zu verschalten. Die vermeintliche Wiederholung führt zu einer Revision des Vorgängigen. So wiederholt die Serie nicht Gleiches, sondern erzeugt gerade im Zuge des Noch-einmal ein Differentes.