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Dorota Sajewska: Nekroperformanz: Theorie als Rest
Nekroperformanz: Theorie als Rest
(p. 137 – 156)

Dorota Sajewska

Nekroperformanz: Theorie als Rest

PDF, 20 pages

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  • Theodor W. Adorno
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Dorota Sajewska

Dorota Sajewska

Dorota Sajewska is Professor of Theatre and Performance Studies at the Ruhr University Bochum. From 2016 to 2023 she was Assistant Professor of Interart at the University of Zurich and of Theatre and Performance at the University of Warsaw. Her research focuses on performative arts, body anthropology and decolonisation of knowledge. She is the author of numerous texts on performative practices, theories and archives, including the monograph Necroperformance. Cultural Reconstruction of the Body (2019) and the anthology Crisis and Communitas. Performative Concepts of Commonality in Art and Politics (2023). From 2008-2012 she was chief dramaturge and deputy artistic director of Teatr Dramatyczny in Warsaw. Since 2019 she has been working as a dramaturge with Alexandra Bachzetsis. In 2024, together with Fabienne Liptay, she founded the Institute for Performance and Film Expanded – a platform for the transformative power of transdisciplinary thinking and art.
Other texts by Dorota Sajewska for DIAPHANES
Dieter Mersch (ed.), Sylvia Sasse (ed.), ...: Ästhetische Theorie

Es gibt keine Theorie, die nicht auf eine bestimmte Weise ästhetisch wäre. Auch Adorno hat den Entwurf seiner Ästhetischen Theorie nicht einfach als eine Theorie des Ästhetischen verstanden, sondern war sich der ästhetischen Implikationen von Theorie bewusst. Gleichzeitig haben wir es mit ästhetischen Gegenständen und Ereignissen zu tun, denen eine ästhetische Theorie immanent ist, die sich selbst als Kunst zeigt. So lässt sich von beiden Seiten – Theorie und Ästhetik – an jene etymologische Bedeutung von theoria anknüpfen, die das Theoretische als ein Sehen oder als eine Sichtweise versteht. Dieser Verbindung und Gleichzeitigkeit geht der Band nach. Im Fokus stehen Überlegungen, in denen die ästhetischen Implikationen von Theorie und die theoretischen Implikationen ästhetischer Ereignisse gleichermaßen zur Sprache kommen.


Mit Beiträgen von Frauke Berndt, Elisabeth Bronfen, Sandra Frimmel, Julia Gelshorn & Tristan Weddigen, Fabienne Liptay, Dieter Mersch, Klaus Müller-Wille, ­Barbara Naumann, Boris Previsic, Dorota Sajewska, ­Sylvia Sasse, Rahel Villinger, Benno Wirz, Sandro Zanetti.

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