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Kathrin Thiele: Ende der Kritik?
Ende der Kritik?
(p. 139 – 162)

Kathrin Thiele

Ende der Kritik?
Kritisches Denken heute

PDF, 24 pages

  • literary studies
  • critical theory
  • reception
  • aesthetics
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  • Michel Foucault
  • criticism
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Kathrin Thiele

Kathrin Thiele

is Associate Professor of Gender Studies and Critical Theory at Utrecht University. Trained trans-disciplinarily in gender studies, sociology, literary studies and critical theory, her research focuses on questions of ethics and politics from queer feminist, decolonial and posthuman(ist) perspectives. Her published work intervenes in contemporary feminist debates around (sexual) differences, de/coloniality and new materialism/posthumanisms, with specific attention to questions of relationality, implicatedness and entanglements. Together with Birgit M. Kaiser, she founded and coordinates the international research network Terra Critica: Interdisciplinary Network for the Critical Humanities. ­Kathrin Thiele’s most recent publications are “Biopolitics, Necro­politics, Cosmopolitics: Feminist and Queer Interventions,” a special issue of the Journal of Gender Studies 29:1 (2020), co-edited with Christine Quinan, and “The Ends of Being Human? Returning (To) The Question,” a special issue of philoSOPHIA: A Journal of Continental Feminism 8:1 (2018), co-edited with B. M. ­Kaiser). Her most recent co-edited book publications are, with Birgit M. Kaiser and Mercedes Bunz, Symptoms of the Planetary Condition: A Critical Vocabulary (Meson Press, 2017) and, with Rosemarie ­Buikema and ­Liedeke Plate, Doing Gender in Media, Art and Culture (London and New York: Routledge, 2017).

Other texts by Kathrin Thiele for DIAPHANES
Andrea Allerkamp (ed.), Pablo Valdivia Orozco (ed.), ...: Gegen/Stand der Kritik

Als wertsetzende Unterscheidung zum einen und immer wieder vollzogene Praxis zum anderen gehört ›Kritik‹ zu einem der zentralen Begriffe und Verfahrensweisen, die in Philosophie, Kultur- und Literaturwissenschaft mit verschiedenen Disziplinen und Disziplinierungen zu tun haben. Der Band verbindet die für Kritik kanonisch gewordene, unter- und entscheidende Frage nach dem ›Was‹ mit den Fragen nach dem ›Wie‹ oder dem ›Wovon‹. Aus diesem Grund ist der Versuchung zu widerstehen, Kritik auf das Urteil(en) zu beschränken und ihre verschiedenen Einsätze mit der Vielfalt der Gegenstände, die einer Beurteilung bedürfen, zu verwechseln. Mit dem Gegen/Stand hat Kritik im engeren Sinne nach den unterschiedlichsten Voraussetzungen ihres eigenen Urteilens zu fragen.