User account

Sigrid Adorf (ed.), Sønke Gau (ed.), ...: going public.

Sigrid Adorf (ed.), Sønke Gau (ed.), Basil Rogger (ed.)

going public.
Praktiken des Veröffentlichens im Kunstfeld

Softcover, 272 pages

Date of publication: 14.04.2025

Veröffentlichungspraktiken im Kunstfeld sind vielfältig – sei es als Ausstellen und Publizieren von Kunst, als Schreiben über Kunst oder in Form von Ergebnissen künstlerischer und kuratorischer Forschung und Praxis. Erst durch das Veröffentlichen werden Resultate künstlerischer Arbeit einem Publikum oder Partizipierenden zugänglich gemacht – ein performativer Akt und zugleich das Betreten eines Marktplatzs des Geldes, der Aufmerksamkeit oder des Symbolischen. Rezeption ist in diesem Zusammenhang ein wesentlicher Teil der Produktion. Dabei kann eine Debatte sich nicht nur auf eine Kunst-Öffentlichkeit beschränken, durch das Auftreten von Antagonismen wird sie auch zu einer politischen Öffentlichkeit. Im Vordergrund steht dabei ein Verständnis von Veröffentlichen als ästhetisch-politische Praxis, der es nicht primär um »objektiv gesichertes Wissen« geht, sondern um die Notwendigkeit der öffentlichen Mitteilung als einer emanzipatorischen Praxis, die auch Unsicherheiten, Fragen und Komplexitäten nicht nur zulässt, sondern anstrebt.

 

Mit Beiträgen von Dirk Baecker, Stephan Geene, Jens Kastner, Eva Kernbauer, Isabell Lorey, Tine Melzer, Maria Muhle, Shusha Niederberger, Uriel Orlow, Volker Pantenburg, Marion von Osten.

  • public sphere
  • publishing
  • art education
  • cultural practice
  • contemporary art
  • digital culture

My language
English

Selected content
English

Sigrid Adorf

is professor of contemporary art and cultural analysis and deputy director of the Institute for Cultural Studies in the Arts at the Zurich University of the Arts; she also co-edits www.fkw-journal.de.
Other texts by Sigrid Adorf for DIAPHANES
  • Übersetzen

    In: Jens Badura (ed.), Selma Dubach (ed.), Anke Haarmann (ed.), Dieter Mersch (ed.), Anton Rey (ed.), Christoph Schenker (ed.), Germán Toro Pérez (ed.), Künstlerische Forschung. Ein Handbuch

Sønke Gau

is an art historian and cultural scholar, curator and art critic, and lecturer at the Zurich Unversity of the Arts.
Basil Rogger

Basil Rogger

studied Philosophy, Psychology and Pedagogy at the Universities of Bern and Zurich. He was part of a series of research projects funded by the »Schweizerischer Nationalfonds zur Förderung der Wissenschaftlichen Forschung« (1991–2000) and member of the Research Department at the Gottlieb Duttweiler Institute on social and economic research (1998–2000). Since 2000 he has been working as a freelance consultant, researcher, editor and curator at crossroad issues of culture and economics. He has been working as a lecture on design and cultural analysis at Zurich University of the Arts since 2003. Before he became production manager of the Lucerne Festival in 2009, he had been managing editor (2006–2009).

Other texts by Basil Rogger for DIAPHANES
Zurück