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Cornelia Sollfrank: © 2004, Cornelia Sollfrank
© 2004, Cornelia Sollfrank
(p. 171 – 187)

Cornelia Sollfrank

© 2004, Cornelia Sollfrank

PDF, 17 pages

Der Beitrag von Cornelia Sollfrank handelt von heterogenen Kollektiven und Netzwerken von ›Aktanten‹, innerhalb derer Ereignisse der Kommunikation oder Kunst nicht mehr an eine Sphäre des spezifisch Menschlichen gebunden sind, insofern beispielsweise in der ›net.art‹ die Begriffe von Identität und Autorschaft ad absurdum geführt werden.

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Cornelia Sollfrank

(PhD) is an artist, researcher and university lecturer, living in Berlin (Germany). Recurring subjects in her artistic and academic work in and about digital cultures are artistic infrastructures, new forms of (political) self-organization, authorship and intellectual property, techno-feminist practice and theory. As a pioneer of Internet art, Cornelia Sollfrank built up a reputation with two central projects: the net.art generator—a web-based art-producing ‘machine,’ and Female Extension—her famous hack of the first competition for Internet art. Her experiments with the basic principles of aesthetic modernism implied conflicts with its institutional and legal framework and led to her academic research. In her PhD “Performing the Paradoxes of Intellectual Property,” Cornelia investigated the increasingly conflicting relationship between art and copyright. This led to her current research project ‘Creating Commons,’ based at the University of the Arts in Zurich. Her most recent artistic work, the performance À la recherche de l’information perdue, is about gender stereotypes in the digital underground with the example of Wikileaks. The artistic research group #purplenoise, founded in 2018, investigates the potential of social media for political manipulation. Her latest book Die schönen Kriegerinnen. Technofeministische Praxis im 21.Jahrhundert (The beautiful warriors. Technofeminist Praxis in the 21st Century) was published in August 2018 with transversal texts, Vienna, in German, and in October 2019 in English, with minor compositions.
Other texts by Cornelia Sollfrank for DIAPHANES
  • Internet

    In: Jens Badura (ed.), Selma Dubach (ed.), Anke Haarmann (ed.), Dieter Mersch (ed.), Anton Rey (ed.), Christoph Schenker (ed.), Germán Toro Pérez (ed.), Künstlerische Forschung. Ein Handbuch

  • Introduction

    In: Shusha Niederberger (ed.), Cornelia Sollfrank (ed.), Felix Stalder (ed.), Aesthetics of the Commons

Claus Pias (ed.): Zukünfte des Computers

Claus Pias (ed.)

Zukünfte des Computers

Softcover, 304 pages

Out of Stock

PDF, 304 pages

Wie kaum ein anderes technisches Objekt des 20. Jahrhunderts vermochte der Computer die Befreiungswünsche und Einheitsträume unterschiedlichster Diskurse an sich zu binden. So ist die Geschichte des Digitalcomputers zugleich eine Geschichte jener Hoffnungen, die heute eine Archäologie unserer Gegenwart ermöglichen. In diesem Sinne beschäftigen sich die Beiträge mit vergangenen und gegenwärtigen Computer-Zukünften: mit den Utopien kollektiver Eigentumsformen und elektronischer Regierungen, mit den Visionen übermenschlicher Intelligenzverstärkung und eines überschaubaren Weltwissens, mit den Aussichten auf die Einheit von Kunst und Wissenschaft und eine computerliterate Informationsgesellschaft und anderen ausgewählten Szenarien.