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Fabienne Liptay: Praktische Epistemologie: William Kentridge
Praktische Epistemologie: William Kentridge
(p. 157 – 178)

Fabienne Liptay

Praktische Epistemologie: William Kentridge

PDF, 22 pages

  • Theodor W. Adorno
  • Modernism
  • art
  • aesthetics
  • cultural critic
  • Think Art
  • art theory

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Fabienne Liptay

Fabienne Liptay is professor of film studies at the University of Zurich and member of the Center for the Arts and Cultural Theory (ZKK). She directs the research project Exhibiting Film: Challenges of Format, for which she was awarded an excellence grant by the Swiss National Science Foundation. Her research focuses on the aesthetics and theory of the moving image, the relationship between film, literature, photography, and performance, the institutional practices and curatorial concepts of film exhibition, and the aesthetic politics of film formats. Her publications include the book Telling Images: Studien zur Bildlichkeit des Films (diaphanes, 2016) and the co-edited volumes Immersion in the Visual Arts and Media (Brill, 2015), Artur Żmijewski: Kunst als Alibi (diaphanes, 2017), and Taking Measures: Usages of Formats in Film and Video Art (Scheidegger & Spiess, 2023).
Other texts by Fabienne Liptay for DIAPHANES
Dieter Mersch (ed.), Sylvia Sasse (ed.), ...: Ästhetische Theorie

Es gibt keine Theorie, die nicht auf eine bestimmte Weise ästhetisch wäre. Auch Adorno hat den Entwurf seiner Ästhetischen Theorie nicht einfach als eine Theorie des Ästhetischen verstanden, sondern war sich der ästhetischen Implikationen von Theorie bewusst. Gleichzeitig haben wir es mit ästhetischen Gegenständen und Ereignissen zu tun, denen eine ästhetische Theorie immanent ist, die sich selbst als Kunst zeigt. So lässt sich von beiden Seiten – Theorie und Ästhetik – an jene etymologische Bedeutung von theoria anknüpfen, die das Theoretische als ein Sehen oder als eine Sichtweise versteht. Dieser Verbindung und Gleichzeitigkeit geht der Band nach. Im Fokus stehen Überlegungen, in denen die ästhetischen Implikationen von Theorie und die theoretischen Implikationen ästhetischer Ereignisse gleichermaßen zur Sprache kommen.


Mit Beiträgen von Frauke Berndt, Elisabeth Bronfen, Sandra Frimmel, Julia Gelshorn & Tristan Weddigen, Fabienne Liptay, Dieter Mersch, Klaus Müller-Wille, ­Barbara Naumann, Boris Previsic, Dorota Sajewska, ­Sylvia Sasse, Rahel Villinger, Benno Wirz, Sandro Zanetti.

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