User account

Tom McCarthy: Die Olive erstechen: Über Jean-Philippe Toussaint
Die Olive erstechen: Über Jean-Philippe Toussaint
(p. 189 – 208)

Tom McCarthy

Die Olive erstechen: Über Jean-Philippe Toussaint

in: Schreibmaschinen, Bomben, Quallen. Essays, p. 189 – 208

  • Modernism
  • history of literature
  • literature
  • poetics
  • realism

My language
English

Selected content
English

Tom McCarthy

Tom McCarthy

is a novelist whose work has been translated into more than twenty languages and adapted for cinema, theatre and radio. He is recipient of the Believer Book Award and the Windham-Campbell Prize for Fiction,an Internationaler Literaturpreis Finalist, and a two-time Booker Prize Finalist. He is also author of the study Tintin and the Secret of Literature, and of the essay collection Typewriters, Bombs, Jellyfish. His novel The Making of Incarnation was published in 2021. Since 2022 he has held the position of Miller Scholar at the Santa Fe Institute New Mexico. Born in Scotland, he is now a Swedish citizen, and lives in Berlin.

Other texts by Tom McCarthy for DIAPHANES
Tom McCarthy: Schreibmaschinen, Bomben, Quallen

Tom McCarthy

Schreibmaschinen, Bomben, Quallen
Essays

Translated by Uwe Hebekus

Softcover, 288 pages

PDF, 288 pages

Fünfzehn brillante Essays von einem der avanciertesten Autoren zeitgenössischer ­Literatur: Tom McCarthys gesammelte Erkundungen greifen weit hinaus in die Welt und tief hinab in den Ozean der Literatur. Ob in den Massen von Weggeworfenem und Verschlungenem in Joyces Ulysses oder im monströsen Tentakelgewirr wuchernder Meeres­quallen, ob am medialen Phänomen des Londoner Wetters oder in den abstrakten Farblandschaften Gerhard Richters, stets liest McCarthy an den Randzonen unseres Bewusstseins jene Bruchstücke und Zeichen auf, deren Insistenz noch die eingefleischtesten ­Realisten auf Abstand zum Realen hält. Dass Literatur eine besondere Kunst der Deformation ist, demonstriert McCarthy auf ebenso intelligente wie unterhaltsame Weise. Ob mit David Lynch, Zinédine Zidane oder Kathy Acker, mit Georges Perec oder – natürlich – JG Ballard: Tom McCarthys Texte lesen sich wie ein intellektueller Hardcoreritt auf dem Autoskooter in fröhlichem Kollisionskurs mit der Literaturgeschichte.