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Silvia Henke, Dieter Mersch, ...: Manifest der Künstlerischen Forschung

Silvia Henke, Dieter Mersch, Thomas Strässle, Jörg Wiesel, Nicolaj van der Meulen

Manifest der Künstlerischen Forschung
Eine Verteidigung gegen ihre Verfechter

Softcover, 128 pages

PDF, 64 pages

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Seit ihren Anfängen in den 1990er Jahren hat sich »künstlerische Forschung« als ein neues bildungs- und institutionenpolitisches wie auch ästhetisch-kunsttheoretisches Format etabliert. Inzwischen ist sie auf fast alle künstlerischen Felder diffundiert: von der Installationskunst über experimentelle Formate bis zur zeitgenössischen Musik, der Literatur oder Tanz- und Performancekunst. Doch steht sie seit ihrem Beginn – etikettiert unter Labels wie »Kunst und Wissenschaft« oder »Scienceart« und »Artscience«, die beide in einem Atemzug miteinander verbindet – im Wettstreit mit der akademischen Forschung, ohne dass ihr eigener Forschungsbegriff angemessen geklärt wäre. Das Manifest unternimmt den Versuch, Klärung zu schaffen und den Begriff, die Potenziale und Radikalität einer forschenden Kunst gegen diejenigen zu verteidigen, die allzu vorsichtig mit universitären Formaten liebäugeln und sie an wissenschaftliche Prinzipien anschließen wollen. Vielmehr geht es darum, die Eigenständigkeit und besondere Intellektualität ästhetischen Forschens herauszustreichen, ohne Legitimitätszwängen zu genügen und fremde Maßstäbe anzulegen.

Die Publikation ist versetzt mit »Bildstücken« – Deklination einer Collage von Sabine Hertig (2019)

  • aesthetics
  • art theory
  • knowledge
  • artistic practice
  • artistic research
  • epistemology

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Silvia Henke

is a Cultural Studies Scholar at University of Applied Sciences and Arts Lucerne, Design and Art, in the BA Programme and in Master Fine Arts/Art in Public Spheres/Art Education. Since 2002 she is Head of the Department for theory. She studied French and German Literary Criticism, Media Sciences and Philosophy, at the Universities of Basel and Hamburg. Her research focuses on Art and Religion, Transcultural Art Education and Aesthetic Education. www.silviahenke.ch
Dieter Mersch

Dieter Mersch

studied mathematics and philosophy in Cologne, Bochum, Darmstadt. In 2004 he became Professor for Media Theory and Media Science at the University of Potsdam. Since 2013 he is Head of the Institute for Theory at ZHdK Zurich and visiting professor at University Potsdam, where he is one of the chairs of the DFG Research Training Centre 'Visibility and Visualization – Hybrid Forms of pictorial Knowledge'. Dieter Mersch was a visiting professor in Chicago, Budapest and Luzern, and Fellow at IKKM Weimar and at ZHdK Zurich. His work focuses on media philosophy, aesthetics and art theory, semiotics, hermeneutics, post-structuralism and philosophy of the image and language.

Other texts by Dieter Mersch for DIAPHANES

Thomas Strässle

is Head of the transdisciplinary Y Institute at the Bern University of the Arts and Professor of Modern German and Comparative Literature at the University of Zurich. He is also the President of the Max Frisch-Foundation at the ETH Zurich and member of the Literaturclub on Swiss Television SRF.

Nicolaj van der Meulen

studied Art History and Philosophy and wrote his habilitation about the Experience of Space, Time, and Movement in the Late Baroque. His main areas of interest are aesthetic experience, embodiment, imagery and culinary art. Van der Meulen is co-head of the Institute for Aesthetic Practice and Theory at the FHNW Academy of Art and Design, Basel, Switzerland.

Jörg Wiesel

co-director of the Institute for Aesthetic Practice and Theory, FHNW Academy of Art and Design, Basel. Theatre and literary scholar; teaching and research focus: piracy, fashion, aesthetics of contemporary culinary practices.
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