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Florian Dombois, Dieter Mersch: Vorwort
Vorwort
(p. 4 – 13)
  • non-propositionality
  • knowledge
  • artistic research
  • thinking
  • language
  • aesthetics
  • music
  • showing
  • art

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Florian Dombois

Florian Dombois

is an artist and professor at Zurich University of the Arts. In his work he explores wind, time, labilities, and tectonic activity. A.o. he received 2010 the German Sound Art Prize. 2017 he had a solo exhibition Galleria del Vento in the Research Pavilion in Venice. 2021 his project Struck Modernism was at display in Museum TEA in Tenerife.

Other texts by Florian Dombois for DIAPHANES
  • Palaver

    In: Florian Dombois (ed.), Mira Fliescher (ed.), Dieter Mersch (ed.), Julia Rintz (ed.), Ästhetisches Denken

  • Surf

    In: Florian Dombois (ed.), Mira Fliescher (ed.), Dieter Mersch (ed.), Julia Rintz (ed.), Ästhetisches Denken

  • Art with Some T?. A 35-Minute Essay

    In: Hartmut von Sass (ed.), Between / Beyond / Hybrid

  • Epilogue

    In: Georges Didi-Huberman, Florian Dombois (ed.), Laurent Mannoni, Christoph Oeschger (ed.), Movements of Air

Dieter Mersch

Dieter Mersch

studied mathematics and philosophy in Cologne, Bochum, Darmstadt. In 2004 he became Professor for Media Theory and Media Science at the University of Potsdam. Since 2013 he is Head of the Institute for Theory at ZHdK Zurich and visiting professor at University Potsdam, where he is one of the chairs of the DFG Research Training Centre 'Visibility and Visualization – Hybrid Forms of pictorial Knowledge'. Dieter Mersch was a visiting professor in Chicago, Budapest and Luzern, and Fellow at IKKM Weimar and at ZHdK Zurich. His work focuses on media philosophy, aesthetics and art theory, semiotics, hermeneutics, post-structuralism and philosophy of the image and language.

Other texts by Dieter Mersch for DIAPHANES
Florian Dombois (ed.), Mira Fliescher (ed.), ...: Ästhetisches Denken

Anstelle eines »ästhetischen Denkens« verhandelt die Debatte um artistic research vor allem institutionenkritische Fragen wie die Verortung von Kunst als Forschung in der Bologna-Reform oder die Subsumption künstlerischer Praxis unter einen unangemessenen Begriff wissenschaftlicher Forschung. Was aber wäre die eigentliche epistemische Kraft von Kunst? Wären nicht sowohl die eingefahrenen Modelle der »Institution Kunst« als auch ein auf Propositionalität und Aussagewahrheit beschränkter Erkenntnisbegriff zu umgehen, um ästhetisches Denken umreißen zu können?
Im Buch werden dazu künstlerische und philosophische Positionen vorgestellt. Zudem entwirft eine Tool-Box eine alternative Karte von relevanten Feldern des ästhetischen Denkens, um der Debatte neue Begriffe an die Hand zu geben.

Mit Beiträgen von Florian Dombois, Alexander García Düttmann, Mira Fliescher, Jochen Gerz, Dieter Mersch, Isabel Mundry, Michaela Ott und Mirjam Steiner.