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Nik Haffner, Alberto de Campo, ...: Nik Haffner im Gespräch mit Alberto de Campo und Ulrike Hentschel. Dialogisches Vorwort
Nik Haffner im Gespräch mit Alberto de Campo und Ulrike Hentschel. Dialogisches Vorwort
(p. 9 – 13)

Nik Haffner, Ulrike Hentschel, Alberto de Campo

Nik Haffner im Gespräch mit Alberto de Campo und Ulrike Hentschel. Dialogisches Vorwort

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Alberto de Campo

is Professor for Generative Art/Computational Art at the Institute for time based media at the UdK. After being a Visiting Scholar and Research Director at CREATE (UC Santa Barbara), he taught at IEM Graz (Austria) and at the Academy for Media and Arts (KHM) in Cologne, Germany, and as Edgard Varèse guest professor for Electronic Music at the Technical University Berlin. From 2005 – 2007 he led the interdisciplinary research team of SonEnvir (at IEM Graz), studying the applicability of data sonification in different scientific disciplines. From 2007 – 2009 he was Professor for Music Informatics at the Robert Schumann Hochschule Dusseldorf. From 2012 to 2013 he was a speaker of the Graduate School for the Arts and the Sciences at the Berlin University of the Arts.

Nik Haffner

studied dance at the Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt and at the Australian Ballet School in Melbourne. As a freelance dancer and choreographer, he works for theater, film and exhibitions. He is working for Laban Centre London, P.A.R.T.S. Brüssel and Ohio State University as guest lecturer. Since 2008, he worked as guest professor at the Inter University Center for Dance Berlin where he has been appointed as the Artistic Director in 2012. Since 2013 he is the Speaker of the Graduate School for the Arts at the Berlin University of the Arts.

Ulrike Hentschel

is Professor for Theater Pedagogy at the Berlin University of the Arts. She specializes in aesthetic education, contemporary theater and the history of theater pedagogy. She is the co-editor of »Zeitschrift für Theaterpädagogik. Korrespondenzen«.

Susanne Stemmler (ed.): Wahrnehmung, Erfahrung, Experiment, Wissen

Wissenschaftsnahe Arbeitsweisen von Künstlerinnen und Künstlern – oft als »künstlerische Forschung« bezeichnet – werfen Fragen der Produktion, des Teilens, des Dekonstruierens und der Wiederaneignung von Wissen auf. Verhältnisse von Objektivität und Subjektivität sind dabei stets untergründiges oder auch explizit angesprochenes Thema: Während von »den Wissenschaften« oft noch eine »objektive« Herangehensweise erwartet wird, reklamieren die Künste die Freiheit und das Recht auf »Subjektivität«. Es ist aber genau der schmale Grat zwischen diesen beiden Extremen, auf dem Definitionen künstlerischer und wissenschaftlicher Praktiken ausgehandelt werden. Der Band versammelt Positionen von Expertinnen und Experten aus Wissenschaften und Künsten sowie von Künstlerinnen und Künstlern zu diesem Thema.

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